Språkinställningar...

Även jag är döende... Språkligt sett. Ja eller åtminstone försöker en del människor aktivt mörda mig. Eller mindre aktivt.

Tror de flesta hurrare (plural av hurrar [hura:r], som igen är en "niggering" (eller blir det niggerering?) av finskans hurri som då alltså betyder finlandssvensk som alltså är den svensktalande minoriteten i Finland, ja, det finns en sådan, vi är inte svenskar som utvandrat till Finland. Ifall nu någon vattusvensk, som alltså är en av de snällare benämningarna vi hurrare har på svenskar i riket Sverige skulle råka läsa detta. Hur många satser fick jag inbundet i varandra där. Är stolt. :) )

Vi börjar från början: Tror de flesta hurrare märkt av den aggressiva tonen från en del finsktalande emot vårt språk i detta land på senare tid. Är tråkigt, och jag tycker det gått väldigt snabbt. Ännu för tio år sedan var de på gatan aggressiva i så liten minoritet att man bra kunde tala svenska i kön till snägären (= korvkiosken för er vattu..., ja ni vet) en sen kväll. Idag kan det nog vara fiffigt lite pejla stämningen innan man öppnar käften. De tycker finlandsvenskan borde dödas. Och snabbt. Aktivt.

Men är inte det jag funderat på utan språket på webben. Skriver detta inlägg på en för mig relativt ny dator och reagerade på att när jag kollade in denna blog var sidhuvudet med bloggens namn, inloggningen och det på finska! Och samma med flera andra sidor. Går jag till myspace.com är allt på finska där. Och är inte helt lätt hitta var byta språk om man inte förstår finska. Måste ha ett konto där, logga in och kan där ha ett språk inställt. Är samma sak på massor sidor ute på nätet, de är språkkodade.

Nu kommer min undran. Förstår språket dessa sidor erbjuder kommer från vilket land man nu råkar befinna sig i, men hur tänker de nördar som gjort detta? Var i somras i Belgien men förstod inte pröva där vad som händer. Talar myspace.com franska eller flamländska? Vissa sidor har helt tydligt i sina kakor att man bytt väntespråket. Går jag in på google.com så hoppar den direkt till google.fi men talar svenska med mig för jag har en gång bytt språk. Undran två då, varför gör dessa nördar som gjort dessa språkversioner inte alltid en kaka som minns ens inställningar? Är faktiskt lite störande med alla dessa språk. Tycker inte alls det är service när youtube och motsvarande mitt i allt vill tala finska med mig. Bara en känsla av storebror som jag inte vill ha. Någon som inte vill att jag får "tala" mitt eget språk. Inte aktivt, men är en spik i kistan.

Kommentarer

Nikke sa…
Språkvalet kan också bero på att din webbläsare har en inställning som säger att webben skall prata finska om den bara kan det. Den inställningen går att ändra på.

Som nördtrivia kan man tugga på lite RFC 2616, del 14.4.