Analklåda, vårtgård och kompetensutveckla

Borås Tidning har utlyst en tävling om Sveriges, eller rättare sagt svenskans, osexigaste ord. Vem som helst får skicka in sitt eller sina bidrag och på tidningens webbplats presenteras en lista över de ord som folk röstat på hittills. Det som slår mig när jag ögnar igenom listan är att det som vanligt är svårt att skilja mellan ord och innebörd, dvs. att skilja mellan ordet som ett semantiskt uttryck å ena sidan och å andra sidan den företeelse det står för inklusive alla associationer det ger en viss individ. Många av de ord som finns på listan är kanske inte så osexiga i sig, men det betecknar en rätt osexig företeelse. Det är ju t.ex. inte så sexigt att ha analklåda eller att äta råkosttallrik. Men en rolig grej är det ju det här - listor är ju alltid kul! Så skicka in era bidrag! Själv skulle jag kunna lägga en hacka på implementera, fluortant eller adjektivet njugg.

Kommentarer

Nikke sa…
Kommer inte på några gräsliga ord just nu, men ordlekar så som "Slå dig ner och känn dig nerslagen" och "Tiden lider och vi lider med den" skulle kunna vara min kontribution.
pni sa…
Jag läste faktiskt rubrikens första ord först som Anklåda, vilket kändes lika absurt som ansiktsburk.
llaurén sa…
Är en fluortant en tant som handhar fluor? Och hur använder man adjektivet njugg? En njugg flurotant? En njugg bjugg?
Anna sa…
Fluortanten var ju den där tanten som dök upp i klassrummet då och då iklädd vit rock och bländande vitt leende och gav skolbarnen en platsmugg med fluor att skölja munnen med. Åtminstone när jag gick i skolan på 70-talet. Jag minns bara hur svårt det var att låta bli att svälja blandningen. Det kändes som en evighet man skulle sitta och gurgla i väntan på att fluortanten gav oss tillåtelse att spotta.

Mer om fluortanten hittar man här t.ex.:
http://susning.nu/Fluortant

Njugg betyder snål och knusslig. Nationalencyklopedins ordbok ger följande exempel: Försäkringsbolagen är lite njugga när det gäller ersättningen.
Nikke sa…
En till kom jag på ännu: "Sånt händer och fötter så länge man lever och njurar."

Fungerar förstås bäst om det är två eller flere som i tur och ordning fyller på.

Och när man kommit till slut skrattar alla sött och tar en slurk ur tekoppen.

*shudder*