Blogga personligt bästa politiker!

Ja, så är det ju kommunalval och eftersom man inte kan rösta på Kekkonen längre får man då lov att försöka hitta sig en kandidat att rösta på i ens nya hemkommun ...stad.

Valmaskiner tror jag inte på. De ger svar utgående från hur jag och kandidaterna svarat på en frågesport. Där ingår inte alls partiernas allmänna linjer som trots allt väger tyngst i all politik. Gröna flummare och andra kumunister tänker inte jag rösta på!

Så vad man som står till buds är att på basen av nunorna på partiens nätgallerier börja sålla bland kandidater. Det första filtret blir alltså fotografiet. Som andra filter fungerar kandidaternas beskrivning av sig själv. Den ger nästan ingenting i de flesta fall så man försöker få litet mera information om personen i fråga.

Till all tur bloggar ju en del kandidater i stället för att antasta en med papperslappar på tågstationerna. Vanligast verkar det vara med ett enda inlägg, men endel har satsat litet mera. Någon vågar till och med avslöja sina egna åsikter på sin blogg. I år väljer jag min kandidat enligt intrycket från bloggen.

Det visst varit ganska många som inte riktigt vet vem de skall rösta på inför kommunalvalet. Mitt recept för politiker är att, i stället för att ränna runt och tvinga reklamer på folk, blogga regelbundet (inte bara inför valet) om politiken och uttryck egna åsikter.

Kommentarer

Swana sa…
Bra med efterklokhet. Nu efter valet har ju kandidater och politiker reagerat för samma sak, att sådana med en blogg fått bra mycket mera röster. Tror bara att de flesta kandidater inte lever i en värld där det finns blogg, men vi ser om fyra år igen...
Så där personligen kollar jag valmaskiner. Ylleradions maskin i år blev resultatet att av de 10 som sämst motsvarde mina åsikter var 9 samlingspartister. Inte en chans någon från det partiet då får min röst.