Öltest: Jacobsen Bramley Wit

Jag blev överkörd av en reklam under veckändan i Gräsvikens Citymarket. En ölreklam alltså. Paffibiten i ändan av en inköpskärra gorde reklam för ett Jacobsen öl, och eftersom jag gillade Jacobsens jul öl tänkte jag att jag måste testa.

Beskrivningen på flaskan var ganska exotisk:

Jacobsen Bramley Wit on raikas, vaalea vehnäolut, jonka katkeroainepitoisuus on matala. Sen vaahto on runsas. Omenan ja tuoreen appelsiininkuoren lisäksi Bramley Witin aromissa on häivähdys neilikkaa ja korianteria.

(Källa)


Sanningen var dock ganska besvikande. Första klunken påminde mig närmast om limsa. Alltför mycket kolsyra och för lite "sammet". Vete öl skall ju vara lent och skönt, speciellt ofiltrerat (vilket grumligheten tydde på). Drickbart, jo, men rekommenderbart, nej.

Smak: OK, men inte prisvärt
Pris: för mycket (knappa 6 euro)
Storlek: 0,75l

Kommentarer

jny sa…
Jag har aldrig riktigt förstått mig på witbier. På något vis tycker jag de smakar gummi och lemonad.
Swana sa…
Jag igen tycker witbier (weiβbeer) är helt trevligt läskande en varm sommardag, eller så i samband med vissa rätter. När det gäller Jacobsens version så hör den till en av de mest använda hos mig, kanske inte för smaken, men den finns i vanliga butiken. Fram för mer god öl i butikerna!!
Nikke sa…
Jag tycker själv mycket om tyska Weissbier. Speciellt om Hefe-versionen som är ofiltrerad.

Upptäckte för inte så länge sen att man får Paulaner på Annegatans William K. Gott gott.

Och på fiskrestaurangerna får man ju Weihenstephaner. Gott det också.
Swana sa…
Smaken är som baken, söt och slemmig som Pni brukar säga. Själv tycker jag bättre om just den belgiska typen av witbier, framom tyska versionen. Smakar mera. Och då är urvalet nog litet. Finns Jacobsens, och så Hoegaarden samt i vissa butiker en sort jag nu inte minns namnet på som är god, men jäkligt dyr.
jny sa…
Ja si tysk Weissbier är ju något helt annat än belgisk witbier. Den tyska varianten är god och drickbar, den belgiska är det inte.
Anna sa…
Ja, smaken är som baken - somliga har bättre än andra, som det heter. Personligen är jag helt övertygad om att belgisk witbier är något av det bästa man kan dricka i ölväg. Ah! Det är så läskande och fräscht och passar utmärkt till välkryddad mat.
pni sa…
"Smaken är som baken, söt och slemmig" är ett citat från studietiden i Nykarleby. Orden yttrades av en vacker kvinna vid matbordet. Det serverades persikohalvor till efterrätt.