En mikroblogger att regera dem alla

Jag lyssnade här i dagen på ett pod'gram om mikrobloggningstjänsten identi.ca. Identi.ca är lite som Jaiku eller Twitter, med skillnaden att identi.ca är open source och bygger på tanken att alla som vill kan ha en egen mikroblog-server och alla dessa servers kan tala med varandra om så önskas. Det som ändå fick mej att haka på var att identi.ca kan tala med Google Talk och Twitter -- som kan tala med Facebook. Alltså registrerade jag mej på identi.ca (Twitter registrerade jag mej på ett tag sen för att få en gratisbok om css).

Integrationen fungerar som en dans. En uppdatering på identi.ca, GTalk eller Twitter reflekteras till de övriga tjänsterna och kopieras till Facebook. Ännu har inte en integration till Jaiku byggts, men även det är på väg, "soon". Nu har jag löst Jaiku-integrationen med att Jaiku följer min feed från identi.ca. Lösningen är lika envägs som distributionen identi.ca -> Facebook, men alltid är det något.

Hela denna övning vore ju förståss onödig ifall identi.ca:s vision går i uppfyllellse, att man från ett µblog-underlag kan följa med diskussioner även från andra nätverk (i likhet med tex. elpost eller sms), men tills detta händer får jag lov att existera på flera ställen. I vart fall behöver jag inte upprepa mej manuellt, och det är ju alltid ett plus.

Kommentarer