Konsertbiljetter på 2000-talet

Jag gillar teknologi. Jag gillar integration. Jag gillar när saker bara fungerar. Och det är just vad som hände förra veckan.

Jag använder mej av tjänsten last.fm, som loggar den musik jag spelar på mina datorer. Det roliga är inte (enbart) att någon annan håller reda på vad jag spelat, eller ens att tjänsten kan plocka fram andra lyssnare med likasinnad musiksmak. Inte ens det att man kan streama musik som ens musikaliska grannar gillar är den sanna mördartillämpningen. Ack nej. Last.fm kan nämligen oxå rekommendera riktiga fysiska evenemang baserat på dels ens musiksmak och dels på var man bor. Och det är just vad som hände på fredag.

På fredagen fick jag nämligen mail från last.fm: The Flower Kings var på väg till Helsingfors! Klang och jubel! Detta har man väntat på! Eller mer specifikt, detta var i den grad oväntat att man inte ens hade kunnat vänta (på) det. Datum och plats meddelades även i notisen.

Det som saknades var en länk till att införskaffa biljetter, men eftersom det inte finns så många biljetthandlare att välja emellan och eftersom jag hellre stöder Tiketti än Lippupalvelu så styrde jag min virtuella kosa till www.tiketti.fi och knackade in sökfrasen Flower Kings (fast inte före jag hunnit vädra mitt fynd förståss :). Klick för att logga in, klick för köpa biljett, klick för att välja att biljetten levereras som PDF-fil till min elpost, klick för att betala med bank-kod. Klicketi knack knack för att betala och swish för att hela transaktionen ska sluta med en utprintad biljett på min doonkubikels vägg.

Så här ska saker fungera.

Kommentarer

Swana sa…
Och det bästa är ju att det är globalt! Sitter med biljetten till Magenta och Frost* i Zoetermer i april i inboxen också. Så jäkla enkelt. Bara flygbolagen skulle börja följa regler och göra det lika enkelt få flygbiljetter dit också...
pni sa…
Jasså, Frost* Har du deras båda alster? Intresse finns, speciellt för den första.
Swana sa…
Jepp, båda finns. Och ja första definitivt trevligare, den andra mindre progressiv men med massor av tekniska grejer, blir liksom för mycket.