Jaiku: catch and release

Det är inte utan att man är lite ledsen, men i ett pressmeddelande idag informerar oss Google att de kommer att dumpa Jaiku. Först köpte Google upp Jaiku. Sen händer ingenting. Nu håller de på att portta koden till Google App engine. Och efter det släpper de projektet som Open Source.

Nu kan det ju hända att Jaiku lever vidare ("thanks to a dedicated and passionate volunteer team of Googlers") och allt är väl, men på något sätt känner jag mej ändå cynisk. Få se hur här går. På nåt sätt gillade gillar jag Jaiku mer än Twitter identi.ca och iom. open-sourcningen kan det ju faktiskt hända att interoperabiliteten mellan Jaiku och identi.ca förbättras. Åtminstone har ju identi.ca planerat så.

Men om jag kan ta med mej mina kontakter, och om jag får en applikation som så naturligt fungerar på -- och med -- en känny [0] så är det kanske inte så noga vilken programvara det hela fungerar på. Och går det riktigt bra så kanske jag inte ens behöver flytta.

Som sagt, få nu se.

[0] nallefon, mobil. Och Jaiku på telefon noterar var du är, om du vill, samt om det finns bekanta imon bluetooth-avstrånd,

Kommentarer