Nej fan också!

Detta måste vara det mest idiotiska uttalandet för Lex Nokia som jag läst.

Markku Laukkanen [centern] tycker emellertid att det [Lex Nokia] är bra bland annat med tanken på barnen.

– Det är en grundrättighet att kunna röra sig tryggt på nätet. Vi kunde kalla den nya lagen för Lex Bibliotek lika väl som Lex Nokia eftersom den tvingar alla att se över informationssäkerheten.

Enligt Laukkanen betyder lagen att alla barn ska kunna använda bibliotekens datorer utan risk för att landa på någonting som definitivt inte är avsett för deras ögon.

--
HBL: "Lex Nokia bra för barnen"


Laukkanen blandar gladeligen Lex Nokia med polisens hemliga censurlista, utan att tydligen förstå skillnaden mellan dessa. Och drar därtill med "tänk på barnen" -tricket.

Jag tycker att vi bör ta risken att underåriga kan bli traumatiserade av att landa på företagshemligheter på nätet, fast det skulle ske på bibliotek. Det är definitivt ett mindre problem än påtryckning.

Se även Swanas inslag: Digital lagstiftning.

Kommentarer

llaurén sa…
Och det är alltså dessa invalda får som ska bestämma om huruvida Lex Nokia klubbas igenom eller icke. Voj suck.

Här är Lex Nokia, så vitt jag kan förstå den, i ett nötskal: Om du inte har en egen Internetanslutning så kan den som betalar för anslutningen titta in i "fotspåren" på all din verksamhet på Internätet. Detta inbegriper elpost, www, Skype och Mese.

Storebror tillåts se var jag varit och vad jag gjort, men inte innehållet av vad jag gjort (har jag fel här?). De får alltså se att jag mailat någon dubiös instans men de har inte rätt att kolla in i mailet. Storebror har förståss all "rätt" i att dra vilka slutsatser som helst av mina aktioner.

Lex Nokia tar heller inte ställing till aktivta/proaktiva åtgärder, typ brandmurande av elpost från Nokia till Erikssony eller skypesamtal till talebanerna (vare sej de i arabasien eller plattlandet).

Trots det, din arbetsgivare, ditt hotell, ditt husbolag (om ni har gemensam anslutning), din skola, ditt universitet eller ditt bibliotek ger rätt att ha koll på dina digitala fotspår. Känns det berättigat eller lite obehagligt?
Swana sa…
Som jag skrev i "Digital lagstiftning" så är det ju så förbaskat solklart de som sitter i granitborgen inte har den minsta lilla aning om vad de gör. Och vilka argument tar man till då? Barnen, säkerhet och dylika. Kan ju bara inte gå lägre. Och ja, Llaurén sammanfattar rätt. Problemet är ju inte industrispionaget när det gäller Lex Nokia, är någon så jävla dum den använder jobbets dator till det så får den skylla sig själv. Problemet är väl att om lagen går genom så får alltså samfund som nokia, hotellet, husbolaget rätt att titta på dina fotsteg utan att någon alls övervakar dem! De borde anmäla all titt de gjort till dataombudsmannen, men vem vet att de gör det. Samfunden får större rättigheter än vad polisen har. Som någon i gårdagens debatt sade, en dålig lag ersätts med en usel.