Olaglig!

Nu är jag olaglig. Igen. Börjar vara ganska ofta jag reagerar för att jag bryter mot fiffiga lagar i det här landet. Vad är det nu då? Nå just nu skriver jag detta inlägg via ett trådlöst nät jag inte äger. Och det är tydligen olagligt!
Det är olagligt att surfa på grannens trådlösa nätverk, även om det är oskyddat. Det har Åbo hovrätt slagit fast, efter ett fall där en man surfat olovligt på grannens wlan-nätverk.

Nu står det inte i husis-artikeln om detta betyder att det alltid är olagligt använda annans nät, skulle gärna se domen, men redan som det står ger det här ju lite föraningar om kommande problem. Tror vi igen har att göra med:
a) lagstiftning någon fått genom utan att riksdagen haft minsta lilla susning vad de gjort, eller
b) domstol som inte haft en susning om vad de dömt utan sett användande av ett öppet nät som någotslags stöld. Men väl gjort igen. Fint fint.

Kommentarer