Smaken är som baken

Jag är alltid lika konfys när det gäller undersökningar som Music and Personality. Inte alltså om att musiksmaken korrelerar med människans personlighet, det tror jag nog att den gör, men jag kan aldrig placera mig eller min musiksmak i deras exceltabeller.

Det är som om forskarna skulle översimplifiera musiken i sina undersökningar: Rockmusik är rockmusik och där med basta, lite som skivbolagens File under -kategorisering. Är det ju inte ganska mycket fast i lyssnaren vad som räknas som rock eller jazz? Jag menar, hur kategoriserar man musik som i samma låt är en blandning av rock, heavy, jazz, något man kunde kalla psykedeli och definitivt har symfoniska drag från den klassiska sidan?

Kommentarer

llaurén sa…
Jag menar, hur kategoriserar man musik som i samma låt är en blandning av rock, heavy, jazz, något man kunde kalla psykedeli och definitivt har symfoniska drag från den klassiska sidan?

Progg.
pni sa…
Jo. Men sådär om man tänker på undersökningen i fråga.