Fyra håttsåser

Testade idag en av de eldiga julklapparna (tack!). Kockade ihop en lätt kryddad rätt med stekt hönsfilé, en sås av kantarellfond och pistaschmandlar (inte egentligen en nöt) samt ångad broccoli. Satt mig ner, öppnade paketet med fyra olika Blair's Death-såser och påbörjade smakandet.

Efter att ögonbrynssvetten evaporerat, näsan slutat rinna och andningen normaliserats, tycker jag följande (resultaten i ordningen hetast - mildast):

Sudden Death Sauce: Vädigt bitter till smaken. En smygande ärtig eldighet som slår in först lite senare. Värmer väl och länge.

After Death Sauce: Inte lika bitter till smaken som Sudden Death. Trevlig och ganska snabb hetta.

Original Death Sauce: Bästa smaken av alla de röda såserna. Värmer ungefär lika mycket som jalapeñosåsen.

Jalapeño Death Sauce: En grön sås med fräsch smak. Inte speciellt eldig men värmer nog lite. Kanske bra på smörgåsar i stället för senap?

Kommentarer

Swana sa…
Just så. Tur jag inte tog dem åt mig själv då. Speciellt "Sudden death" låter som en sås jag själv inte skulle gilla. Inte förstått mig på de här rena capsicum-varorna, blir väldigt bittra. Men de andra lät ju riktigt ok. :)