Skrapa min rygg

Peter Gabriel har kommit ut med en ny skiva, Scratch My Back och den är lastad med cover-låtar av t.ex. Neil Young, David Bowie och Paul Simon.

Jag hade inte förväntat mig få höra något så lugubert och deppigt som denna överraskande minimalistiska produktion har att erbjuda. Jag brukar tycka om cover-låtar, eller sällan har jag något emot dem, men i detta fall känns det nog som om Peter skulle ha lyckats göra undantaget som bekräftar regeln. Fast, nå... har inte hört skivan mer än en gång. Om jag orkar, skall jag försöka en gång till.

Hela skivan finns att lyssna på hos The Guardian: Exclusive album preview – Peter Gabriel: Scratch My Back.

Kommentarer

Swana sa…
Och senare skall skivan "And I'll scratch yours" komma ut där de artister vars låtar Gabriel nu gör sin version av gör egna versioner av hans låtar.
Swana sa…
Ja idén är ju prima. Själv bara hört en låt från Gabrielversionerna och tyckte den var helt ok. Ganska typiskt Gabriel av idag tyckte jag. Skall bli helt intressant höra motprestationerna. I höst eller nästa vår utlovas den.