Palmia

Just "städat" i ett av de utrymmen jag använder nästan dagligen. Var en massa kablar som var helt huvudlöst dragna, så drog om dem. Senast jag varit så här skitig var i somras när jag drog vattenrör under ett hus. Jag hatar städa, så kan ju inte säga det är allt för rent hemma hos mig, men det här tar priset, råkade snudda golvet med byxorna och dammlagret är utan att överdriva 1 mm tjockt!

På min arbetsplats får vi göra klagomål på städningen nästan varje vecka, vi har flera arbetstagare som bevisligen blivit sjuka av den usla städningen här. Så varför inte byta städbolag? Si. Jobbar för Helsingfors stad. Som har sitt eget servicebolag, Palmia. Då kommer följande fråga, hur kan ett sådant bolag år efter år vinna konkurrensutsättningen av städtjänsterna? Nå för att det är kommunalt! Och här kommer min enorma undran, hur i milde helve... kan det vara lagligt så som det fungerar nu? Kommunala affärsverk är nämligen momsbefriade för tjänster inom den egna kommunen! Så Palmia vinner vilken tävling som helst! Finns ingen som ens kan komma nära, för de måste betala 22% moms!

Tro det eller inte med att den nya storhamnen i regionen byggdes i Nordsjö beror på samma sak. Finns en färdig djuphamn i Kantvik i Kyrkslätt, 30 km utanför Hesa centrum. Gick färdiga tågspår dit, ring III börjar några km från hamnen. Skulle behövts lite större upplagningsområde bara. Och plats fanns. Och det bästa, Helsingfors stad äger hamnen! Så varför bygga en ny i Nordsjö för miljoner, dit man måste dra tåg i tunnel för ännu fler miljoner och muddra utanför för mera miljoner? Jo för att verksamheten i Nordsjö är momsfri för Helsingfors! I Kyrkslätt hade de fått betala moms på verksamheten! Och Hesa vill hålla hamnverksamheten för sig. Ingen annan skall komma och ta den!
Förstår bara inte hur kommunala affärsverk kan vara lagliga...

Kommentarer