Skriver dikter och dricker rödvin

Då jag studerade fotografi på Svenska Konstskolan i Nykarleby (som numera tydligen heter Novia [suck... palmia, aktia, altia... jävla syntetiserade generiska namnattrapper]) fick jag höra en rolig liten berättelse från tiderna innan fotoutbildningens existens. Den gick precis kanske möjligtvis så här:

Det hade suttit ett litet gäng konststuderanden på stans enda mellanölsservering. Dessa blivande bildkonstnärer skiljde sig utseendemässigt från lokalbefolkningen och självklart var urinvånarna intresserade av de udda figurerna vars like man inte tidigare hade sett vandra längs gatorna av den pyttelilla staden.

Efter så många ölar som det behövs för att bygga upp kurage, steg en lokalgubbe upp och gick fram till bordet där det underliga gänget från konstskolan befann sig. Han satt sig ner och ställde en fråga.

- Hör ni, vad gör ni där i konstskolan egentligen, undrade lokalbon.

Och han fick ett svar.

- Vi? Vi sitter och vakar nätterna igenom, skriver dikter och dricker rödvin. Förutom skulptörerna, dom har det fysiskt mycket tyngre och dricker därför Koskenkorva.

Lokalbon tackade för svaret och tog sig tillbaka till sitt bord. Han visste nu vad som händer i konstskolan.

***

Konststuderande dricker mest, menar HBL. Undrar om SHVS har lämnat Otnäs utanför undersökningen? Jag menar, fast jag studerade konst, tyckte jag mig alltid bli en klar tvåa till halar- och töfsmössetyperna när det gällde intagning av alkohol. Eller så har världen ändrats en hel del...

Kommentarer

Swana sa…
Nå nää, visst klarade du alkohol som vilken teknolog som helst, välkommen i gänget bara. :)

Och bäst gillar jag Esbo och Kyrkslätt ihopslagna sömniga yrkesskola Somnia... Eller var det Omnia?

I Ek'näs har de fantasi: Axxell.
Niki sa…
Minne, jag har tappat mitt minne