Ännu för några år sedan visste knappast någon vad facebook var. Idag skall du ha ett facebookkonto eller förbered dig på att dö! Hur så? Nå nu när läget i Japan är som det är, inget fungerar riktigt, kärnkraftsverken exploderar och husen skölj bort, hur informerar myndigheterna sina medborgare?
Jo på facebook! Både finska ambassaden i Tokyo och japanska utrikesministeriet uppger för pressen som första alternativ (och därmed enda alternativ som dessa förmedlar vidare, fast jag inte ens hittar japanska ministeriets sida då jag googlar det...) en facebooksida för information om läget i Japan för finska/alla utländska medborgare som råkar befinna sig i Japan just nu. Men va' fan!? De utan facebookkonton är alltså så c-människor att de förtjänar dö. O tempora o mores....
Jo på facebook! Både finska ambassaden i Tokyo och japanska utrikesministeriet uppger för pressen som första alternativ (och därmed enda alternativ som dessa förmedlar vidare, fast jag inte ens hittar japanska ministeriets sida då jag googlar det...) en facebooksida för information om läget i Japan för finska/alla utländska medborgare som råkar befinna sig i Japan just nu. Men va' fan!? De utan facebookkonton är alltså så c-människor att de förtjänar dö. O tempora o mores....
Kommentarer
Det borde ju gå så, att all information är öppen för alla och publiceras därför på myndighetens webbplats och därifrån syndikeras till t.ex. Facebook, Twitter och hitochdit. Men desvärre är det ju icke så.
Problemet är uppbyggd av, vad jag förstått, åtminstone följande bitar (gällande de finska myndigheterna, vet inget om de japanska):
- Det sparas, sparas och så drar man till budjeten lite mer och sparar återigen och så får man skit på nätet: Duger bra i lugnt väder, men tål inte den minsta stormen.
- Systemen bakom myndigheternas webbplatser är stora, klumpiga och långsamma att använda: duger ej till snabb kriskommunikation.
- Facebook tål trafik, den är behändig och snabb att publicera med och folk finns där redan. Facebook är allt det som myndigheternas sidor ej är.
- Och så är det ju ännu myndigheternas informationskultur. På Facebook ("bland folket") kan de tala normalt språk, men det som publiceras på deras egna sidor brukar kräva myndighetsspråk och ett visst protokoll.
Trots att sättet på vilket myndigheterna använder Facebook (=publicerar viktig information endast innanför Facebookmuren) måste man ändå säga, att det är bra att myndigheterna överhuvudtaget publicerar information någonstans. Synd bara, att det råkar vara bakom lås och bom för de som inte är medlemmar i Facebook-klubben.
Sedan Tsunamin i Thailand har det pynjats krisinformationssidor här i landet. Sex år har det tagit och inget finns färdigt. Inget. Nada. Prioriteterna ligger annorstädes. Tyvärr.