Finland 2011

Så har vi just haft riksdagsval och resultatet är det mest omskakande genom historien. Man är nog lite chockad över hur otroligt bra det gick för "sann"finländarna. Jag fattaa baa int de som röstat på dem. De har liksom inget program, allt jag hört sannfinländarna säga är mot något. Men vad står de för? Det viktigaste som måste redas ut de kommande åren är vårt budgetunderskott, men vad är sannfinländarnas linje i den frågan? Tror inte de vet själv.

Nå, omvälvande. Och en del finnar har vaknat lite sent och börjar nu föra kampanj mot sannfinländarna. Mycket på nätet, och tydligen är direkta demonstrationer på gång.

När jag gick genom stan igår kl 18 och plötsligt slog trafikljusen av och började blinka gult så var första tanken att vilket högt höns skall nu fraktas genom stan, Soini? Tills jag kom upp till Mannerheimvägen vid huvudposten och såg blåljus vid Stocka och tyckte det där gick långsamt. Min kompanjon som var med mig sade då att kanske det är en demonstration mot valresultatet, så vi stannade för att kolla in läget. Och gissa vad det var? Jo det var fan i mig ishockeyanhängare som marscherade genom stan.

Vart är det här jävla landet på väg. Någon satans ishockey är viktigare än hur staten styrs... O tempore o mores...

Kommentarer