Reklamfunderingar

Jag har ibland lekt med tanken att grunda en blogg som skulle vara lätt marknadsförings- och reklamkritisk och heta Satan så'nt jäkla skit och dravel.

T.ex. här om dagen fick jag ett reklambrev på posten. Det var American Express™©® som på brevet hojtade med "Se världen med hjälp av dina dagliga inköp". Va? Nej håhhå... satan så'nt jäkla sk... tänkte jag, men öppnade brevet trots allt, helt för skojs skull. Där inne träffade jag på "Realise the pontetial™" (jo, riktigt med ™). Suck (antingen som så, helt på svenska, eller så med tillägget my ass, helt hur ni vill). Håhhå, så'nt jä...

En grej i den milt kritiska bloggen kunde vara alla slogans och reklamtexter som förpestar pryder vår vardag från skräppost till väggar och vaddetnualltfinns. Jag menar, det är ju inte bara det, att de flesta slogans inte bara suger råa ägg, utan det är någon jävel som har godkänt dem. Någon tycker dom är bra. Skrämmande.

Men fallet "Kreditkortsreklam här om dagen" fick mig att tänka på också andra saker man kunde kritisera i bloggen.

Det visar sig nämligen, att idén med det hela är, att om man skaffar sig ett kreditkort och shoppar med det för, som American Express räknat ut, 28 640 Europeiska fyrkenheter, har man samlat sig 37 310 Membership Rewards-poäng med vilka man då kan t.ex. flyga till Barcelona (men inte till Rom, för det skulle kräva ca 7600 poäng till). Det står nog inte hur många som flyger till Barcelona för den mängden poäng, men jag antar (eftersom enligt broschyren kostar en iPod nano 8 GB hela 35 500 poäng) det gäller en person.

Jag är dålig i matematik, men räknar ändå.

Det verkar att för varje euro slösat, med hjälp av ifrågavarande kreditkort, "får" man ett poäng som är värt, lite beroende på vad man sedan använder poängen till, 0,4 - 0,7 eurocent. Vi talar om promille här, tusendelar av Euro.

Tänk om man istället skulle för varje euro slösat (oberoende hur man slösar fyrken) själv lägger undan… säg… fem cent. Det skulle betyda, att man då, efter att ha använt 28 640 € på vad som helst, hade lagt undan 1432 €. Med den summan skulle inte bara två pers flyga fram och tillbaka till Barcelona utan också sova där en vecka på hotell (inkl. frukost) och ännu bli med lite fickpengar att lägga på tapas och rödvin, trots att man köpt en Apple iPod nano 8 GB från Apple Store på nätet innan resan.

Tänk på det.

Kommentarer

Anonym sa…
Sen kan det ju också vara värt att tänka på att Amex själv tar 3,5c*) för varje euro slösat. Det tas av butiken du slösar i. För varje flyg till Barcelona Amex ger dig har du alltså gett Amex 4-7**) flyg till Barcelona.

Tänk på det då du funderar på vilket kort du hyvlar.

*)Jag tror det var Amex 3,5%, Visa 1%, Diners & Mastercard någonstans mitt emellan då jag visste sånt för fem år sen. Härifrån kommer alltså våra poäng. Rätta mig om jag har fel.

**)jag är också dålig i matematik
llaurén sa…
Jag har ett sparprogram med min bank som avrundar alla bankkortsköp upp till nästa € och sätter skillnaden på mitt spargriskonto, eller som jag kallar den, tåbanken. Har över hundra bax där ren efter ett halvt års tåbankande. Det kanske inte riktigt räcker till en Harley om tio år, men en begnagd mopo lär man väl ändå få för summan.

Ja, och inte kostar det 170 €/år heller, vilket man annars borde faktorera in i Amex-poängräkningen.
pni sa…
Kan inte rätta det jag inte kan rätta :) Antar att du Anonym har rätt, åtminstone låter det helt korrekt.

Jag lämnade bort räntor och årsavgifter för att göra det hela lite enklare (att skriva om [jag lat? lite]). (Dessutom är ju första Amex-året är gratis.)

Vad är det för en bank, llaurén, som erbjuder något sådant? Det låter ganska vettigt. Överraskande vettigt t.o.m.
Swana sa…
Har ett flygbolags "bonus"-kort, och nämnda flygbolag bombar mig med "erbjudande" att "uppdatera" mitt endastflygpoängkort till ett kreditkort varmed jag för "alla" inköp jag går med ifrågavarande kort sedan skulle få bonuspoäng.
Nikke sa…
Ooh! Spargriskonto! Tack, visste inget om sånt.