Dagens i-landsproblem

Vissa dagar besöker man fler automater än vanligt. Och råkar det samtidigt vara måndag och man (fortfarande) är post-semestertrött slås man av det infernaliskt höga ljudet vareviga maskin utstöter. Jag tänker närmast på alla varianter av det som närmast brukar beskrivas som pip-ljud. Det piper högt för varje knapp man trycker på i bankomaten, det piper ännu högre för varje knapp man trycker på i apparaten där jag laddar mitt busskort och det piper relativt högt när jag visar mitt busskort för avläsaren i bussen. Varför måste det pipas så mycket och så högt?! Varför har ett högt pip-ljud blivit symbolen för "ja, har tryckt rätt, tryck nu på följande knapp"?! Vad trevligt det vore om någon automat bara helt tyst utförde det man vill den ska göra eller kanske viskade fram något annat ljud än ett gällt pip i stället.

Kommentarer

pni sa…
Pipet har en roll som feedback för de synskadade. Men jo, det kunde kanske vara något annat ljud.
llaurén sa…
Kalla på japanerna. De är mästare på snälla, sköna och vänliga pipljud.