Progtoppen

Progzilla, som jag nämnt tidigare, höll en röstning här för en tid sedan. De sökte efter nya progklassiker. Man fick rösta på fem låtar som varken är covers eller remakes eller äldre än från 1990. Svårt val, men jag röstade. Vilka de dem låtarna var kommer jag inte riktigt ihåg… jag som inte är bra på listor valde i stundens hetta fem långa låtar som då kändes bra.

Nu har de på Progzilla publicerat resultaten som en topplista: Top 100 Modern Prog Classics – The Final Countdown. Och som alla topplistor alltid, är ju även denna, åtminstone från min synvinkel, imperfekt. Många bra låtar och band fattas, trots att listan är fylld med många bra låtar och band.

En låt jag kommer ihåg att jag röstade på var den som hamnat på listan som nummer tre, och det är Big Big Trains The Underfall Yard. Den finns åtminstone på Spotify att lyssna på.

--
Uppdatering 28.5: Lite analys om topplistans låtar.

Kommentarer